söndag 25 oktober 2015

Explosion vid hamnen – MS Kalypso har gått upp i rök


2015-10-26

En explosion inträffade i hamnen i Griphamn strax före midnatt. Ett starkt ljussken ska ha setts ute på vattnet och tryckvågen sprängde en mängd fönster på de hus som låg närmast vattnet. Polisen har ännu i skrivande stund ingen klar bild av vad som egentligen inträffat.


 Det är i nuläget oklart hur incidenten gått till och polisen är mycket förtegen om händelsen. En utredning har påbörjats och man kommer att genomsöka hamnen för att försöka säkra spår. - ” Vi letar i blindo, eftersom explosionen skedde ute på öppet vatten finns det få spår att gå efter men vi kommer att göra vårt yttersta för att utreda händelsen.” Det säger presstalesmannen Erik Skoogh vid Griphamsnpolisen. Räddningstjänsten var snabbt på plats och kunde redan efter en kvart påbörja sökandet efter överlevande ombord även om det var högst oklart om någon ens fanns ombord vid explosionen. Vid 04.00 avbröt man sökandet då inga kroppar påträffats. ”Det fanns inga personer ombord på skeppet, hur hon tagit sig ut från hamn är i nuläget oklart men några kroppar eller rester av kroppar har inte påträffats” Säger Erik Skoogh.


Vi fick tag på ett ögonvittne till händelsen, Edward Cavendish, ägare till Cavendish Trading & Exports Ltd.

Vad var det egentligen som hände?
"Jag gick längs med kajen, när explosionen kom. En jättestark ljusblixt och sedan kom knallen och tryckvågen. Den fällde mig så jag slog i huvudet så stark var den. Långt ute till havs, och sedan brann fartyget en god stund innan det sjönk i havet. Bara rester flöt kvar på ytan när polisen väl var på plats."

Och ni såg inget om vad som skedde innan, att fartyget flyttades?
"Nej. Jag har Inte sett när skeppet lämnade förtöjningen, men när jag lämnade mitt kontor just innan explosionen så såg jag att hon hade flyttat på sig."... "jag har Inte sett något särskilt kring skeppet annars. Bara att det varit tomt och öde och ingen verkat veta på vems bord det låg."

Vet ni något om fartyget MS Kalypso?
"Jag vet inget om skeppet som så, men hon stod på en kajplats vi ofta använder oss av, i flera veckor. Det händer förstås ibland att pappersarbete kör ihop sig och fartygen blir fast i en hamn, men oftast flyttar man ut dem och ankrar dem utanför hamnen för att lämna plats åt nya fartyg. Kalypso stod kvar i hamn. Märkligt egentligen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar