torsdag 15 oktober 2015

Katolska kyrkan i Griphamn utsatt för skadegörelse

Under natten tog sig någon eller några in i kyrkan. Händelsen är anmäld och polisen rubricerar brottet som grov skadegörelse. I nuläge har polisen inget spår efter vandalerna. 
Det är en bedrövad Abbé Stephané Scarlatti som står och blickar ut över förödelsen i den gamla stenkyrkan som ligger mitt i Griphamn, ett stenkast från torget med anor från 1200-talet. Någon eller några har under natten tagit sig in i kyrkan och förstört ett flertal bänkar samt det ovärderliga krusifixet som prytt altaret. När vår reporter från Griphamns tidning besöker kyrkan är en saneringsfirma i full gång med att försiktigt tvätta bort klotter från de gamla stenväggarna. Framme vid altaret står den bedrövade och tillsynes chockade prästen, Abbé Stephane Scarlatti. 
                 

Vad är era tankar om skadegörelsen er kyrka utsatts för, Abbé Stephané?
”Jag är bedrövad och sorgsen över det som hänt. Under morgonen har jag bett min herre att förlåta dem som utfört den här handlingen. Vi måste lära oss att respektera varandra och varandras olika tro, det finns plats för alla. Jag kan bara hoppas at det inte kommer att ske igen. Vår kyrka ska vara en öppen plats och välkomna alla oavsett tid på dygnet och så kommer det också att förbli.” 
Kommer ni att kunna reparera de skador som åsamkats kyrkan?
”Ja, tack och lov har inget förstörts så pass att det inte går att återställa. Krucifixet som vår kyrka är mest känd för kommer att lämnas in för varsam restaurering och jag hoppas att vi har den tillbaka till allhelgonahelgen då det kommer at hållas en stor mässa här i kyrkan.”

Enligt polisen har man ännu inte funnit några spår men man kommer att fortsätta med den tekniska undersökningen under dagen. Kyrkan kommer därför hållas stängd fram till klockan 15 
idag.                                  
                                          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar